Advisering

Wilt u ervaringsdeskundigheid inzetten in uw organisatie? Of cliëntenparticipatie vormgeven in uw instelling?  Basisberaad Rijnmond kan u adviseren hierover, of over thema’s waarover u (uw) cliënten wilt horen. Basisberaad Rijnmond kan bijvoorbeeld ook helpen bij het opzetten en/of ondersteunen van uw cliëntenraad, of meedenken over andere vormen van cliëntenparticipatie binnen uw organisatie.

Aanbod diensten

In de loop der jaren heeft Basisberaad verscheidene diensten ontwikkeld rond cliëntenparticipatie. Onze methode gaat ervan uit dat de consumenten (zorgvragers, cliënten) van uw diensten of zorg zelf het beste kunnen aangeven of deze voldoen. In opdracht kan Afdeling Basisberaad adviseren over cliëntenparticipatie binnen uw organisatie of vorm en inhoud geven aan cliëntenparticipatie in een nieuw project of organisatie/afdeling. Voorbeelden van onze diensten zijn:

  • Opzetten of ondersteuning van uw cliëntenraad
    Elke zorginstelling heeft een cliëntenraad. Basisberaad kan u helpen met het opzetten of ondersteunen van uw cliëntenraad. In samenwerking met uw organisatie en uw cliënten wordt gekeken hoe ondersteuning en participatie kan worden vormgegeven. Een cliëntenraad kan zodoende meedenken vanuit cliëntenperspectief over het zorgaanbod en kwaliteit van zorg. Basisberaad kan uw cliëntenraad daarin versterken.
  • Advisering over cliëntenparticipatie
    U wilt cliëntenparticipatie realiseren binnen uw organisatie of afdeling, maar hoe doet u dat? Basisberaad kan u daarin adviseren. Samen met uw cliënten geeft u vorm aan uw organisatie en het dienstenaanbod. Doordat cliëntenparticipatie gerealiseerd is krijgt u direct feedback over uw zorg- of dienstenaanbod vanuit cliëntenperspectief. Gezamenlijk werkt u aan verbetering van uw aanbod dat goed aansluit bij de wensen en behoeften van uw cliënten.
  • Cliëntenpanels
    In opdracht van uw organisatie organiseert Basisberaad cliëntenpanels binnen uw instelling. Uw cliënten worden ondervraagd over thema’s waar u de mening van uw cliënten wilt horen. U krijgt gericht informatie over bepaalde thema’s en wat er leeft onder uw cliënten / cliëntengroepen. Gezamenlijk wordt bepaald op welke thema’s er onderzoek wordt gedaan, Basisberaad organiseert de cliëntenpanels, maakt verslag, analyseert en doet aanbevelingen. Uw cliënten worden zo direct betrokken bij bepaalde thema’s.
  • Intervisie
    Als instelling heeft u  ervaringsdeskundigen in dienst. Afdeling Basisberaad biedt ondersteuning door middel van intervisietrajecten. Deze intervisie bestaat uit coaching aan de ervaringsdeskundige medewerker. Er kan casuïstiek uit de praktijk worden aangebracht waar de medewerker tegenaan loopt. Indien gewenst kan de uitkomst van de intervisie gesprekken gezamenlijk met de leidinggevende besproken worden om zo tot een optimale (werk)relatie te komen.

Aanbod trainingen

Basisberaad heeft ruime expertise op het gebied van ervaringsdeskundigheid, en hoe u dit kunt inzetten in uw organisatie. Basisberaad kan u daarbij ondersteunen door middel van cursussen, workshops en voorlichting. Wilt u met uw organisatie ervaringsdeskundigheid inzetten? Of bent u belangenbehartiger die meer gebruik wilt maken van ervaringsdeskundigheid? Neem dan contact op met het Basisberaad.

Voor meer informatie over de mogelijkheden en toepasbaarheid van onze diensten voor uw organisatie, en de kosten, kunt u contact opnemen met Aranka van der Velde (coördinatie Afdeling Basisberaad) via arankavandervelde@basisberaad.nl / (010) 750 21 06.